Doorgaan naar hoofdcontent

Schepper naast God

Het lijkt of je een dependance van het Teylers Museum betreedt. Gedempt licht, vitrines, rariteiten en dode beesten. Aan de grote wand een rek met zakjes met beentjes en botjes, een stofjas die wacht op de biologieleraar. Hij zou elk moment kunnen binnenkomen om te laten zien hoe je de dood prepareert en opzet. Natura Artis Magistra, de natuur is de leraar van kunst en wetenschap. Wat staat ons te wachten?

We betreden het practicum als leerlingen, schoorvoetend en in eerbiedige afwachting van wat komen gaat. De kriebels van een eerste schooldag komen weer boven, toen onderwijs nog een eerbiedwaardige en kind onderdrukkende uitstraling had. Alles is nog onbegrijpelijk en je bent in afwachting van het magische moment dat je het begrijpt.

(De hele tentoonstelling is eigenlijk een mooie kritiek op het huidige onderwijs: Niks beleven! Afwachten! Niet meteen je mening geven! Jouw mening interesseert me niet! Eerst verbazen! Onbegrijpelijk? Geef het tijd! Kijk! Luister! Voel! En dan pas begrijpen! Dan inzicht! En helderheid. Zo zit het dus. Maar dat even terzijde, mijn kleine kritiek op het onderwijs).

Wat de leraar ons onwetenden laat zien, is een kleine les in verbazing en weten. Wij weten in het begin nog niet wat het geheim is. Zoals in het gastenboek staat, als een verzuchting van een hunkerende leerling: ‘begrijpelijk en onbegrijpelijk!’ En daar gaan we in deze tentoonstelling naar op zoek.

Sietse van der Wal heeft een obsessie voor het leven, anders word je geen biologieleraar. En een obsessie voor het eeuwige. Anders word je geen kunstenaar. En een obsessie voor onderzoek naar leven, dood en vergankelijkheid. Daar zien we hier dus proeven van.

Naast de hoofdwand in het midden een rek met fossielen in plastic zakjes. Daarnaast hangen reusachtige zwammen die gegoten zijn uit een mal die verderop staat, met klemmen en trechters en al. Die elfenbanken groeien uit een soort schoolbord. Met een afvoerputje, met een schemerlamp. Daarvoor vitrines met hertenschedels, met kikkers, gevuld met pur en piep. Verderop vitrines met afgietsels van dode vissen, met paddestoelen van schuim, resten dood beest en plant, alles wat de biologie zo kan onderzoeken. Alles netjes gerangschikt en in een nieuwe orde geplaatst. Dood en leven.




Kunst wil natuurlijk sowieso het dode tot leven wekken, het leven imiteren. Zoals de biologie het leven onderzoekt (en de dood) wil de kunst het leven verbeelden en nabootsen. Goedbeschouwd is alle kunst dood. Een schilderij is niet meer dan verf op doek, een toneelstuk is doen alsof (in tomeloze vreugde of peilloos verdriet), verhalen zijn gerangschikte woorden, muziek is niets meer dan een serie geordende klanken. De kunstenaar ordent, de leraar geeft inzicht en leert hoe je moet kijken en waar je naar moet kijken. Eerst zien, dan begrijpen en dan verbeelden.
Pas als je in laatste instantie je verbeelding erop loslaat, komt het werk tot leven. Maar in wezen kijken we naar de dood. Kunst is dood spul. Alles speelt zich af in je verbeelding. Niks meer. En daar speelt Sietse van der Wal weer mee.

Deze bioloog/kunstenaar speelt met dode dingen alsof hij het leven er weer in wil blazen. Wacht maar af. Je weet maar nooit. Hij laat kikkers dansen, hij laat kippen rennen, hij laat dode herten hunkeren. En alles zo lichtvoetig. Zelfs de kolossaal ogende amorfe beesten hangen vederlicht in de tentoonstellingsruimte, de zwaartekracht ontstegen.

De ene kunstenaar werkt figuratief, de ander abstract. Sietse van der Wal doet geen van beide. Hij probeert de dood tot leven te wekken. Heel even, heel licht, vederlicht. Schepper naast God. Nou ja, in onze verbeelding dan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Een kleine handleiding bij Piet Vos

Donderdagmiddag voor de opening van zijn tentoonstelling ging ik even langs bij het Kennemer Theater en trof daar een onbeschrijfbaar zootje van bouten, tangen, latten, plastic zakken, aarde, staal, draad, plaat, verf, hamers, boormachines, gips en hout. En daartussen Piet Vos. Zoals gewoonlijk tot op het laatste moment bezig met de inrichting van zijn installaties. Zijn wereld, zijn ideeënwereld. Piet Vos. Een ernstig man. Piet is zo gecompliceerd en tegelijkertijd zo eenduidig dat er een verhaal à la Tsjechov voor nodig is om zijn worsteling met de wereld in de juiste proporties te vatten.  Jaren geleden schaakte ik elke woensdagavond na de tekenclub met Piet een potje en liet hem meestal winnen. Daar was hij blij mee. Een schijnbaar intellectueel gevecht met hem voeren over de orde der dingen (het schaakspel), dat doordenken en dan antwoorden op de slimmigheden van de ander, en dat met een stuk of vier, vijf, zes bier in je mik, en dan nog winnen ook. Op de vierkante meter w

Nooit meer slapen

Het eerste werk van Nikki Kröder dat ik zag was haar performance ‘Prinses op de Erwt’ tijdens Young Art 2009. Op twintig matrassen in het nachtblauw, verlicht door een schemerlamp, lag daar Nikki Kröder zich onbehaaglijk te voelen vanwege een erwt die haar gevoelige huid ongemak bezorgde. De prinses woelde en draaide en kon geen rust vinden. Kunstwerk en kunstenaar vielen hier samen, niet te overtreffen. 100% Kröder. Mijn tweede kennismaking was de performance Hemelhakken. Op een zonnige zomerochtend in 2011, ’s morgens om half zeven in de duinen van Boreel, tijdens de wandeling Hemel op Aarde, trapten twee freules op hoge rode hakken de hemeldauw weg. Ze paradeerden als jonge veulens door het wilde duin, langs de Beek als Bronroute. Aarde en hemel met elkaar verbindend, zelfbewust en speels, Jong uitgelaten leven. Later zag ik meer performances. De lampenjurken, de ‘dolls’, de Knopera. In de eerste performances was Nikki nog de spil in het spel, later ontpopte ze zich stee